2007 yılından bu yana Bilim ve Toplum Başkanlığı tarafından yürütülen Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı, okul öncesi dönemi çocuklarından, ilkokul, ortaokul, lise ve dengi okul, ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrencileri, öğretmenler veya bilim merkezleri çalışanlarından oluşan toplumun farklı kesimlerine yönelik bilimsel etkinlikler yapmayı hedefleyen projeleri desteklemektedir.
Projeler, Temel Çağrı Alanları (Doğa Bilimleri, Mühendislik ve Teknoloji Alanları, Sosyal ve Beşeri Bilimler, Tarımsal Bilimler, Tıbbi Bilimler) ve Tematik Çağrı Alanları (Biyoteknoloji, Uzay ve Havacılık, İklim Değişikliği, Yapay Zekâ, Yenilenebilir Enerji) olmak üzere iki farklı alandan oluşmaktadır.
4005 Programı ile öğretmenlere ve akademisyenlere; kendi branşlarına ve genel olarak öğretmenlik mesleğine özgü yenilikçi yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerin etkileşimli olarak kazandırılması öğretmenlerin/akademisyenlerin ihtiyaçlarının karşılanması hedeflenmektedir.
Bu çağrı kapsamında lisansüstü öğrenciler, üniversitelerde görev yapan öğretim elemanları, bir kurum ve kuruluşta çalışan kadrolu öğretmenler, kamu ve belediyelerin bilim merkezleri çalışanları, kendi branşlarında eğitim ve öğretime özgü yenilikçi yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerin etkileşimli olarak kazandırılması, kullanılması ve yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır.
Bu program kapsamında öğretmenlerle yürütülecek etkinlikler yoluyla bilimi ve bilim insanını sevdirmek, bilimin eğlenceli boyutuna vurgu yapmak, bilimin doğasının anlaşılmasını sağlamak, bilim, teknoloji, toplum, çevre ve birey arasındaki etkileşimi kavratmak, okul dışı kaynakların, çağrı amaçlarına uygun olarak kullanılmasını sağlamak, bilimsel tecrübelerin paylaşılması ve yeni içeriklerin geliştirilmesine yönelik etkinlikleri yaygınlaştırmak, bilim okuryazarlığını yaygınlaştırmak amaçlanmaktadır.
Bilim ve Toplum Başkanlığı (BİTO) tarafından yürütülen 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarları Destekleme Programı 5-12. sınıf öğrencilerinin çağrı metninde belirtilen “Ana Alanlar” çerçevesinde ve “Tematik Konular” tablosunda belirtilen alanlarda yazmış oldukları projeler desteklenmektedir. Projenin temel amacı, 5-12. sınıf öğrencileri için eğitim öğretim programı çerçevesinde ve kendi ilgi alanları doğrultusunda belirledikleri konular üzerine araştırma yaparak araştırmalarının sonuçlarını sergileyebilecekleri ve eğlenerek öğrenebilecekleri bir ortamın oluşturulmasıdır. Bilim Fuarında sergilenmek üzere öğrenciler tarafından danışman öğretmen(ler) rehberliğinde hazırlanan bir projedir. 5-12. sınıflar arasında eğitim-öğretim hizmeti veren resmi okullar, Özel Eğitim Uygulama Okulları (II. ve III. Kademe) ve Özel Eğitim Meslek Okulları, Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) başvuru yapabilecek kurum ve kuruluşlardandır. 4006-A projesine tüm okullar, 4006-B projesine ise 2 veya daha fazla bilim fuarı gerçekleştirmiş okullar başvuru yapabilmektedir.
4007 Bilim Şenlikleri Destekleme Programı çağrısı ile bilim kültürü ve iletişiminin toplumda yaygınlaştırılması, katılımcılara bilimsel bilginin ulaştırılması ve bilim-teknoloji-toplum arasındaki etkileşimin etkinlikler yoluyla kazandırılması amaçlanmaktadır. Programın hedef kitlesi; toplumun her kesiminden farklı yaş ve eğitim düzeyinde olan vatandaşlardır. Gerçekleştirilecek etkinliklerin şenlik süresince farklı hedef kitlelere uygun ve yüksek oranda katılım sağlanacak şekilde düzenlenmektedir. Atölyeler okul öncesi dönemi çocukları, ilkokul, ortaokul, lise öğrencileri ve yetişkinlere yönelik şekilde planlanmaktadır. Doğa Bilimleri Mühendislik ve Teknoloji Alanları, Sosyal ve Beşerî Bilimler Tarımsal Bilimler, Tıbbi Bilimler bu projenin çağrı alanlarını oluşturmaktadır. Çağrı alanları kapsamında üç kategoriye ayrılmaktadır. Kategoriler; A- Büyük Ölçekli, B- Orta Ölçekli ve C- Küçük Ölçekli Bilim Şenlikleri olmak üzere sınıflandırılmaktadır. Kategorideki her ölçeğin bütçesi, katılımcı sayıları, paydaş kurumları birbirinden farklıdır.
Özel gereksinimli bireylerin bilimsel olguları fark etmeleri sağlanarak, merak duygularını, araştırma, sorgulama ve öğrenme isteklerini teşvik etmek ve bilişsel, sosyal, görsel, motor becerilerini geliştirmek, onların bağımsız ve aktif yaşamı destekleyen fiziksel ve sosyal ortamlara katılımını kolaylaştıran uygulamaları yaygınlaştırıp kişisel ve mesleki olarak gelişimlerini sağlayan çalışmaları desteklemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda gelişimsel veya bilişsel yetersizlik tanılı (zihin yetersizliği, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizlik, otizm spektrum bozukluğu, çoklu yetersizlik, dil ve konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü ve davranış bozukluğu) özel gereksinimli bireyler hedef kitleyi oluşturmaktadır. Çağrı Alanları olarak Doğa Bilimleri Sosyal ve Beşeri Bilimler, Mühendislik ve Teknoloji Alanları, Tarımsal Bilimler, Tıbbi Bilimler olmak üzere bölümlere ayrılmaktadır.
Hesabınıza giriş yapın